„Choroby“ bŕzd? Poradíme vám, ako rozlíšiť ich závažnosť



Funkčné brzdy sú v zime na nezaplatenie. Práve vtedy však dostáva brzdový systém poriadne zabrať. Brzdám by sme preto mali venovať pozornosť nielen vtedy, keďuž „pískajú“.

Pozorná kontrola brzdových platničiek a brzdových strmeňov a ich včasné ošetrenie môže zamedziť viacerým „chorobám“ brzdových kotúčov. Medzi nimi napríklad prehrievaniu, horúcim škvrnám, a veľmi častému vzniku súmerných drážok po celom obvode kotúča, ktoré vznikajú pri zaseknutom brzdovom strmeni alebo brzdových čeľustiach,“ vysvetľuje Jozef Mišurda zo spoločnosti Würth Slovensko. Spoločnosť je významným dodávateľom pre priemysel, vrátane automobilového. Čo si teda všímajte a čo kontrolujte na brzdovom systéme?

Brzdové platničky a brzdové strmene

Dôležitou súčasťou každého brzdového systému sú brzdové platničky. Tieto prichádzajú do styku s brzdovým kotúčom a vytvárajú tak treciu silu potrebnú na spomalenie alebo zastavenie. Zanedbanie starostlivosti o brzdové strmene a ich pohyblivé časti môže spôsobovať rôzne „choroby“ brzdových kotúčov, ako napríklad prehrievanie, horúce škvrny a častý vznik súmerných drážok po celom obvode kotúča.

Jemné ryhovanie kotúča je pomerne bežnou záležitosťou, no nepredstavuje to dôvod k výmene. Účinnou ochranou je premazanie vodiacich drážok brzdových platničiek, napríklad medenou pastou CU800 s teplotnou odolnosťou do +1200°C. Okrem premazania tým zabezpečíte aj účinnú ochranu proti korózii.

Kedy sa báť chvenia volantu

Všetky brzdové kotúče môžu z času na čas trpieť problémom vibrácií. Tie sú spôsobené prehriatím kotúča a následným prudkým ochladením, napríklad vodou z mláky či pôsobením snehu. Prejaví sa to zvlnením kotúča a trasením volantu pri brzdení.

Brzdový kotúč je vyrábaný špeciálne pre konkrétny model auta a po opätovnom opracovaní už nemusí pracovať správne. Problém sa dá odstrániť výmenou kotúčov.Ak osádzate nové kotúče sami, je nesmierne dôležité očistiť všetky dosadacie plochy, ako aj plochu náboja obrusovačom nábojov kolies, aby bol brzdový kotúč v jednej rovine so samotným nábojom.

Je taktiež dôležité skontrolovať hádzanie kotúča po jeho osadení. Odstrániť olejovité a mastné zvyšky, prach z brzdového obloženia, z častí kotúčových, bubnových bŕzd a brzdových kotúčov je najlepšie sprejovým čističom bŕzd, ale bez obsahu acetónu. Nepoškodíte tým žiadne gumené hadičky, O-krúžky, lakované povrchy, plasty a podobne.

Pozor na bod varu brzdovej kvapaliny

Funkčnosť brzdového systému vozidla je potrebné preveriť tak pred zimou, ako aj po nej. Predovšetkým ide o prípadný únik brzdovej kvapaliny, stav brzdových trubičiek, kotúčov a doštičiek.

Brzdová sústava musí pôsobiť na všetky kolesá nápravy rovnakou intenzitou bez vedľajších účinkov,“ konštatuje Jozef Mišurda, servisný technik spoločnosti Würth Slovensko. Dôležité je skontrolovať stav brzdovej kvapaliny t. j. odmerať obsah vody v brzdovej kvapaline.

Ak bod varu nezodpovedá norme a je nižší, môže v kvapaline dôjsť k tvorbe bublín a tiež voda obsiahnutá v brzdovej kvapaline spôsobuje koróziu v brzdovom systéme, ktorá ovplyvňuje účinnosť bŕzd. To môže najmä v zime pri jazdách v horách predstavovať reálne nebezpečenstvo,“ dodáva.

Na trhu sú už k dispozícii kompaktné testery brzdovej kvapaliny, ktoré vizuálne pomocou rozsvietených farebných LED diód veľmi rýchlo odmerajú obsah vody v brzdovej kvapaline vo všetkých brzdových kvapalinách (teda DOT3/DOT4 a DOT5.1).

Ručnú brzdu skontrolujte

Klasická mechanická ručná brzda v zime počas silných mrazov môže primrznúť. Lepšie je ju tak vo vonkajšom prostredí nepoužívať. „Ak už primrzla, riešením je demontovať brzdové lanká a bowden premazať, napríklad vzlínavým mazivom s obsahom teflónu HHS 5000,“ spresňuje Mišurda.

Čo prezrádza pískanie bŕzd

To, že s brzdami nie je niečo v poriadku, napovie už zvuk pri brzdení. Príčiny pískania bŕzd môžu byť rôzne. V lepšom prípade je dôvodom znečistenie brzdových komponentov. V takom prípade navštívte servis, kde vám jednotlivé časti brzdovej sústavy vyčistia.

Závažnejším dôvodom pískania bŕzd však môže byť ich nadmerné opotrebovanie. Buď ide o prenikavé pískanie pri výraznom spomaľovaní, prípadne veľmi počuteľné šúchanie. Pískanie sa v tomto prípade objavuje z dôvodu zadretia brzdových platničiek a brzdového strmeňa alebo z dôvodu ich nadmerného opotrebenia,“ vysvetľuje Mišurda.

Pri takýchto zvukoch tiež neváhajte s návštevou servisu a prehliadkou jednotlivých komponentov brzdovej sústavy. Predchádzať vzniku pískavých zvukov sa dá aj premazaním ochrannou pastou bŕzd HT s protikoróznym účinkom, ktorá odoláva teplote do 1400 ºC. Účinne tak zabráni pripaľovaniu častíc na brzdových systémoch.

Zdroj: Würth Slovensko